Doorzichtigheidscomité

Het Doorzichtigheidscomité, dat op 1 juli 2008 bij koninklijk besluit van 23 juni 2008 geïnstalleerd werd, geeft advies en suggesties over de manier waarop de inkomsten van het FAGG worden besteed en beheerd. Zo formuleert het Comité ieder jaar voor de zomer een advies over het begrotingsontwerp voor het komende jaar, dat vervolgens wordt voorgelegd aan de minister  bevoegd voor volksgezondheid.

Het Doorzichtigheidscomité wordt voorgezeten door Ann Adriaensen (pharma.be) met Marc-Henri Cornely (Ophaco) als ondervoorzitter.

De samenstelling en werkwijze van het Doorzichtigheidscomité werden vastgelegd in het koninklijk besluit van 25 februari 2007 betreffende de samenstelling en de werkwijze van het Doorzichtigheidscomité ingesteld bij het FAGG (zoals gewijzigd bij het koninklijk besluit van 13 januari 2014). Het Comité beschikt ook over een eigen huishoudelijk reglement dat door de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid is goedgekeurd.

Jaarlijks vinden er minstens vijf plenaire vergaderingen plaats, telkens rond de drie periodes van de begrotingscontrole (eind mei, september en december). Daarnaast kunnen ook werkgroepen worden opgericht voor de uitvoering van de opdrachten bepaald door het Doorzichtigheidscomité.

Het Doorzichtigheidscomité is samengesteld uit dertien effectieve leden (+ Bachi) die door de koning zijn benoemd, namelijk:
• een vertegenwoordiger van de minister bevoegd voor volksgezondheid,
• een inspecteur van financiën,
• de vertegenwoordigers van de sectoren die tot de inkomsten van het FAGG bijdragen,
• de administrateur-generaal van het FAGG.

Volgende personen zijn effectief lid van het Doorzichtigheidscomité:
• de heer Christophe Peferoen, vertegenwoordiger van de minister bevoegd voor volksgezondheid;
• de heer Tom De Bue, inspecteur van financiën, aangeduid door de minister bevoegd voor begroting;
• de vertegenwoordigers van de sectoren die tot de inkomsten van het FAGG bijdragen. Dit zijn:
     - de heer Pieter Boudrez, vertegenwoordiger van de Federatie van Belgische Producenten van Generische Geneesmiddelen (FeBelGen); 
     - de heer Koen Straetmans, vertegenwoordiger van de Algemene Pharmaceutische Bond (APB);
     - de heer Marc-Henri Cornely, vertegenwoordiger van de Vereniging der Coöperatieve Apotheken van België en ondervoorzitter;
     - mevrouw Ann Adriaensen, vertegenwoordiger van pharma.be en voorzitter;
     - de heer Christian De La Porte, vertegenwoordiger van de Health, Science and Technology Group; 
     - mevrouw Véronique De Coen, vertegenwoordiger van R.A.S.H. (Regulatory Affairs Society for Homeopathics);
     - de heer Marnix Denys, vertegenwoordiger van de Beroepsvereniging van Fabrikanten, Invoerders en Verdelers van Medische Hulpmiddelen (beMedTech);
     - de heer Jens Van Krieken, vertegenwoordiger van de Ziekenhuisapothekersvereniging; 
     -  de heer Eric Van Nueten, vertegenwoordiger van de Nationale Vereniging van Groothandelaars-Verdelers;
     - de heer Marc Gryseels, vertegenwoordiger van BACHI (Belgian Association of the Consumer Healthcare Industry);
• de heer Xavier De Cuyper, administrateur-generaal van het FAGG.

De effectieve leden hebben bovendien ieder een plaatsvervangend lid:
• de heer Augustin Coppée, vertegenwoordiger van de minister bevoegd voor volksgezondheid;
• mevrouw Isabelle Karlshausen, inspecteur van financiën, vertegenwoordiger van de minister bevoegd voor begroting;
• de vertegenwoordigers van de sectoren die tot de inkomsten van het FAGG bijdragen. Dit zijn:
     - mevrouw Els Devriese, vertegenwoordiger van de Federatie van Belgische Producenten van Generische Geneesmiddelen (FeBelGen);
     - de heer Jan Depoorter, vertegenwoordiger van de Algemene Pharmaceutische Bond (APB); 
     - mevrouw Annelies Bosmans, vertegenwoordiger van de Vereniging der Coöperatieve Apotheken van België;
     - de heer Davy Persoons, vertegenwoordiger van pharma.be; 
     - de heer Frans Gosselinckx, vertegenwoordiger van de Health, Science and Technology Group; 
     - de heer Jean-Yves Saffroy, vertegenwoordiger van R.A.S.H. (Regulatory Affairs Society for Homeopathics); 
     - de heer Hans Hellinckx, vertegenwoordiger van de Beroepsvereniging van Fabrikanten, Invoerders en Verdelers van Medische Hulpmiddelen (beMedTech);
     - mevrouw Dominique Wouters, vertegenwoordiger van de Ziekenhuisapothekersvereniging;
     - de heer Peter Van Elslander, vertegenwoordiger van de Nationale Vereniging van Groothandelaars-Verdelers;
     - mevrouw Nadia Bianco, vertegenwoordiger van BACHI (Belgian Association of the Consumer Healthcare Industry).

Afgevaardigden van het FAGG, aangeduid door de administrateur-generaal, kunnen als waarnemer aan de vergaderingen deelnemen.
Op voordracht van een lid kunnen deskundigen worden uitgenodigd tot de plenaire vergaderingen van het Doorzichtigheidscomité waarop onderwerpen worden besproken waarvoor ze deskundig zijn. 
Het Doorzichtigheidscomité kan permanente of tijdelijke werkgroepen oprichten voor het voorbereiden van bepaalde welomschreven onderwerpen waarover advies moet worden verstrekt. Voor deze werkgroepen kunnen ook ad hoc deskundigen worden uitgenodigd.

 

Het secretariaat van het Comité wordt waargenomen door een personeelslid van het FAGG: Astrid Moens

Het secretariaat is belast met de administratieve ondersteuning van het Comité.

De personeelsleden van het FAGG mogen geen financiële of andere belangen in de farmaceutische industrie hebben waardoor hun onpartijdigheid in het gedrang zou kunnen komen.  Ze verstrekken jaarlijks een verklaring omtrent hun financiële en andere belangen.


 

In overeenstemming met artikel 4 van het koninklijk besluit van 25 februari 2007 heeft het Doorzichtigheidscomité een huishoudelijk reglement opgesteld dat mevrouw Maggie De Block, minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, heeft goedgekeurd.

Dit huishoudelijk reglement bevat onder andere bepalingen in verband met:
• het voorzitterschap (= verkiezing voorzitter en ondervoorzitter, verantwoordelijkheden);
• het lidmaatschap (= rechten en verplichtingen, procedure ontslag);
• het secretariaat;
• de organisatie van de vergaderingen;
• de regels in verband met de verslaggeving;
• de procedure van adviesverlening;
• de regels inzake de oprichting van permanente of tijdelijke werkgroepen;
• de voorwaarden voor deelname van deskundigen (niet-leden) aan de vergaderingen;
• de regels over archivering.

Agenda 2016

  • 03.02.2016
  • 09.03.2016
  • 23.03.2016
  • 06.04.2016
  • 27.04.2016
  • 04.05.2016
  • 18.05.2016
  • 08.06.2016
  • 13.07.2016
  • 28.09.2016
  • 09.11.2016
  • 14.12.2016

Agendapunten van de vergaderingen

2016

2017

Verslagen van de vergaderingen

2016

2017

Laatste update op
02/06/2017