Reclame

Procedure voor de kennisgeving van publieksreclame voor diergeneesmiddelen 

Op 1 januari 2025 treedt het koninklijk besluit van 22 september 2024 betreffende reclame voor diergeneesmiddelen in werking. Dat besluit beschrijft de verplichte kennisgevingsprocedure voorafgaand aan de verspreiding van alle publieksreclame voor diergeneesmiddelen. 

Sinds de inwerkingtreding van artikel 47/1 van de wet van 5 mei 2022 betreffende diergeneesmiddelen is een kennisgeving vereist voor publieksreclame voor diergeneesmiddelen.

Op 1 januari 2025 treedt het koninklijk besluit van 22 september 2024 betreffende reclame voor diergeneesmiddelen in werking, de kennisgevingsprocedure en de wettelijke termijnen die moeten worden gevolgd, worden duidelijk omschreven in het koninklijk besluit (hoofdstuk 3, afdeling 1).

Kennisgevingsprocedures
•    De kennisgeving van publieksreclame moet uiterlijk 30 dagen vóór de verspreiding van de reclame bij het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG) worden ingediend.
•    Het kennisgevingsdossier moet via e-mail worden verstuurd naar advertising@fagg.be. Het moet minimaal de volgende elementen bevatten: het ontwerp van de reclame, het ingevulde indieningsformulier en het model van de verpakking van het geneesmiddel.
•    Het FAGG bevestigt (of niet) de ontvankelijkheid van het dossier per e-mail.
•    Binnen 30 dagen na de bevestiging van de ontvankelijkheid van het kennisgevingsdossier stuurt het FAGG de eventuele opmerkingen over de reclame naar de kennisgever. De aanvrager heeft vervolgens 60 dagen de tijd om op die opmerkingen te reageren. Als er binnen die termijn geen antwoord wordt ontvangen, wordt het kennisgevingsdossier afgesloten.
•    Deze kennisgevingsprocedure en de andere wettelijke termijnen zijn vastgelegd in artikel 5 van het koninklijk besluit van 22 september 2024.

Voor het indienen van een kennisgevingsdossier zal een bijdrage moeten worden betaald. Het bedrag kan worden geraadpleegd op deze pagina.

Geldigheid van reclame en hernieuwing
Een genotificeerde reclame is twee jaar geldig. Deze geldigheid begint 30 dagen na de datum van bevestiging van de ontvankelijkheid van het kennisgevingsdossier door het FAGG. Zodra de geldigheidstermijn is verlopen, mag de reclame niet meer worden verspreid.

De geldigheid van een reclame kan wel worden verlengd door, uiterlijk 45 dagen voor het einde van de geldigheid van de reclame, een dossier tot hernieuwing in te dienen.

Voor het indienen van een aanvraag tot hernieuwing zal een bijdrage moeten worden betaald. Het bedrag kan worden geraadpleegd op deze pagina.

Reclame die nog wordt verspreid op 1 januari 2025
Zoals bepaald in artikel 20 van het koninklijk besluit van 22 september 2024, moet reclame die nog wordt verspreid op het moment van de inwerkingtreding van het koninklijk besluit op 1 januari 2025, overeenkomstig de bepalingen van het koninklijk besluit uiterlijk op 1 april 2025 worden genotificeerd aan het FAGG.

Reclame die na de inwerkingtreding van artikel 47/1 van de wet van 5 mei 2022 al aan het FAGG werd genotificeerd, moet overeenkomstig de procedure die wordt beschreven in het koninklijk besluit van 22 september 2024 opnieuw worden genotificeerd. Voor die reclame is wel geen bijdrage verschuldigd.

De verschillende mogelijke scenario's op 1 januari 2025 worden beschreven in onderstaande 

1.    Reclame die dateert van vóór de inwerkingtreding van artikel 47/1 van de wet van 5 mei 2022 die nog altijd wordt verspreid op 1 januari 2025 Deze reclame moet uiterlijk op 1 april 2025 aan het FAGG worden genotificeerd. Vanaf 1 januari 2025 zal deze reclame onderworpen zijn aan de betaling van de bijdrage.
2.    Reclame die al werd genotificeerd naar aanleiding van de inwerkingtreding van artikel 47/1 van de wet van 5 mei 2022 Deze reclame werd al vóór 1 januari 2025 genotificeerd aan het FAGG. Ze moet uiterlijk op 1 april 2025 opnieuw worden ingediend in overeenstemming met artikel 5, § 2 van het koninklijk besluit van 22 september 2024. Vermeld in uw e-mail duidelijk dat het om een herindiening gaat, om verwarring te voorkomen. Aangezien deze reclame vóór 1 januari 2025 aan het FAGG werd genotificeerd, moet er geen bijdrage worden betaald..
3.    Nieuwe reclame vanaf 1 januari 2025 Deze reclame moet aan het FAGG worden genotificeerd overeenkomstig artikel 5, § 2, van het koninklijk besluit van 22 september 2024, uiterlijk 30 dagen vóór de verspreiding ervan. Deze reclame zal worden onderworpen aan de betaling van de bijdrage.


Contact
advertising@fagg.be
 

Laatste update op 18/07/2023