In België moet elke vergunning voor de opening, fusie, overbrenging, tijdelijke en definitieve sluiting van een voor het publiek opengestelde apotheek worden geregistreerd in het kadaster van apotheken van het FAGG. Daarnaast moet elke wijziging, zoals een andere apotheker-titularis, een bijkomend kadastraal perceel of de overname van een apotheek, aan het FAGG worden gemeld. Vanaf nu kan hiervoor de nieuwe online applicatie van het FAGG worden gebruikt.
Via de online applicatie kan de titularis of de houder van een vergunning een aanvraag indienen voor registratie in het kadaster van apotheken. Voor iedere procedure relevant voor het kadaster is het mogelijk om een aanvraag in te dienen
De digitale aanvragen worden direct naar het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG) gestuurd, dat het kadaster beheert. Na beoordeling verwerkt het FAGG de aanvraag in het systeem. De status van de aanvraag is te allen tijde online te volgen. Deze geautomatiseerde procedure vervangt de traditionele papieren of pdf-formulieren, wat het proces sneller en efficiënter maakt.
Voordelen van de applicatie
De nieuwe applicatie biedt dus tal van voordelen. Het zal vooral tijd en moeite besparen bij de apothekers en voor de medewerkers van het FAGG zal de applicatie het proces stroomlijnen.
Dankzij de applicatie wordt de communicatie tussen de apothekers en het FAGG ook beter beveiligd. Het systeem laat ook toe dat de gegevens makkelijker kunnen worden geraadpleegd voor statistische analyse. Daarnaast creëert het ook een centraal overzicht waar apothekers de status van hun aanvragen kunnen nakijken, maar ook aanvragen die zij eerder hebben ingediend in terug kunnen vinden.
Verder is het ook mogelijk om, wanneer nodig, aanvragen die ingediend zijn door bijvoorbeeld een co-titularis digitaal te ondertekenen.
Meer informatie
Voor het publiek opengestelde apotheek | FAGG
Vragen?
Inhoudelijk: registration_pharmacy@fagg.be
Technisch: support.portal@fagg.be